Powered By Blogger

Tuesday 16 July 2019

Indonesian Military and Police Crime Facts in Ndugama Papua Was Started on December 2018 to July 2019


The evidence photo of the house that has been burned by the Indonesian military in Ndugama Papua (pic Courier of TPNPB)

KOMNAS TPNPB-OPM Press Release on July 17th, 2019

TPNPBNEWS: Need for Urgent Action on Humanitarian Crisis in Ndugama, Papua

Today, Wednesday, July 17th, 2019 KOMNAS TPNPB-OPM Central Headquarters has again issued press suggestions about the Humanitarian Crisis in the Ndugama Region of Papua.

In the TPNPB-OM report before the end of 2018 and 2019 concerning the extraction of human rights and Indonesian military crimes against Humanity, which were carried out through military operations in Ndugama were very brutal and inhumane.

And in previous TPNPB-OPM press releases it always mentioned that there were repressive actions and massive military operations taking place in Ndugama, Papua.

And many lives and community wealth were seized by the Indonesian military, and this included burning people's houses and also shooting dead livestock belonging to the community such as pigs and the theft of Ndugama native chickens carried out by the Indonesian Military and Police through military operations in the Ndugama, Papua, with the slogan that security of trans-Papua road projects.

Therefore, today, July 17th, 2019 the Management of KOMNAS TPNPB-OPM Headquarters shows photos of the burning of houses and livestock belonging to the communities that have been shot dead by the Indonesian military.

And this photos evidence document is a fact of law, which can be clearly done by the Indonesian Military and Police in Ndugama, Papua. And Indonesia's military crimes in Ndugama, regarding these indigenous peoples cannot be tolerated.

Following is the Ndugama TPNPB-OPM Report, Papua that has been received by KOMNAS TPNPB-OPM Headquarters may follow as below:

Refugee Society from,
1. MAPNDUMA ELECTRICITY
2. KAGAYEM ELECTRICITY
3. MAM ELECTRICITY
4. MUGI ELECTRICITY
The photo of Refugee Society from Ndugama in Wamena, Highlands of West Papua (pic Doc Courier of TPNPB-OPM)
and several other DISTRICTs to Wamena, were not taken into account by the Regional Government of Nduga.

Their presence or refugee community needs drinkable food and clothing that is suitable for use, but there is no attention by the Papua Provincial Government or by the Regencys Government, and also by the Central Government Indonesia in Jakarta.

And some of the refugee communities living in Wamena, Papua have died in Wamena due to pain that has never been noticed by the Government or by humanitarian workers in Papua and Indonesia.
This was very embarrassing and concerned, because all parties ignored humanitarian actions to save the lives of Ndugama people who were displaced by Indonesian military operations and crimes against humanity.

And why is this happening and can be faced by the Ndugama Papua community?

Because of the war between the Indonesian Armed Forces (TNI) and the West Papua National Liberation Army, the Free Papua Organization (TPNPB-OM), was started on December 4th, 2018 to 2019 is still ongoing until this moment, there is no second dismissal of parties.

And almost one year ago people have not returned to their villages, conditions that were not possible for the people in their homes, because some districts such as Yigi to Mugi, houses were burnt down by the Indonesian Military (TNI_ and Police (POLRI), so they lost their homes, animals, gardens, and valuable items, were destroyed by the Indonesian Military and Police.

Thus, they need to be considered by all parties, because this is not a matter of tribal war or non-group war.

From 1996 in the Mapnduma area of ​​Nduga Regency, taking hostage of the lorenz 96 expedition team, by TPNPB. OPM, shocking the whole world, and producing, Special Authonomous, who enjoyed the results by all communities from the province of Papua..!

And this thing happened again in 2018 to 2019 and what was thought by the Indonesian central government in Jakarta....? And why is the UN silent and no humanitarian actions for Ndugama Indigenous Refugees?
TNI Burning Ndugama Houses

Therefore, today, July 17th 2019 KOMNAS TPNPB-OPM Headquarters invites all parties concerned with humanity to immediately take humanitarian intervention in Ndugama, Papua.

Why…??? Because the Indonesian Government through the Military and Police hidden facts and committed public fraud through the medias, both electronic and print medias, which aimed to cover up crimes against humanity that the Indonesian Military and Police did in Ndugama, Papua against indigenous Nduga people of Papua.

AND WE TALK TO READ THE REAL of  FACTS, and this is the Facts. We must not ignore the principles of humanity, but we must be solidarity to respect human rights.

Facts about Indonesian military and Polices crime against Humanity in Ndugama, may follow the photos that we attached below ... !!!
The TNI Kills Community-Owned Pigs and Disposes

1. ANIMALS
2. GOODS
3. HOUSES
4. MISCELLANEOUS


There is still plenty of proof of the photo, We will show to the people of International Community and to the United Nations,

There is still a lot of photographic evidence, we will show it to the international community and the United Nations, because this is a crime against humanity that has been and is being carried out by the Indonesian Military and Police in Ndugama, Papua was started on December 4th 2018 to July 17th, 2019 this.

Reported directly from Ndugama, Papua by the TPNPB-OPM Courier to the Leaders of the TPNPB-OPM at the Central Headquarters.

And it can forwarded to Journalists and Human Rights Workers around the world by KOMNAS TPNPB-OPM Spokesperson Mr. Sebby Sambom.
Thank you for your attention and the good coorporation.


Masyarakat Ndugama Sembunyi dan menyaksikan TNI dan Polri Bakar Rumah-Rumah Mereka (pic Kurir TPNPB-OPM)

Into Indonesian Malay as follow….!!!

Fakta Kejahatan Militer dan Polisi Indonesia di Ndugama Papua Dari Sejak Desember 2018 Sampai Juli 2019
Siaran Pers KOMNAS TPNPB-OPM Per 17 Juli 2019

TPNPBNEWS: Butuh Tindakan Mendesak atas Krisis Kemanusiaan di Ndugam Papua

Hari ini Rabu Tanggal 17 Juli 2019, Markas Pusat KOMNAS TPNPB-OPM kembali mengeluarkan saran pers tentang Krisis Kemanusiaan di Wilayah Ndugama Papua. 

Dalam laporan TPNPB-OM sebelunya di akhir tahun 2018 dan 2019 tentang penggaran HAM dan kejahatan Militer Indonesia, yang mana telah dan sedang lakukan melalui operasi militer di Ndugama sangat brutal dan tidak manusiawi. 

Dan dalam Siaran-siaran pers TPNPB-OPM sebelumnya selalu menyebutkan bahwa Ada tindakan represif dan operasi militer yang massif sedang terjadi di Ndugama. 

Dan banyak korban nyawa dan kekayaan masyarakat dirampas oleh militer Indonesia, dan hal ini termasuk membakar rumah-rumah msayarakat dan juga menembak Mati ternak milik masyarakat seperti babi dan pencurian ternak ayam milik masyarakat pribumi Ndugama yang dilakukan oleh Militer dan Polisi Indonesia melalui operasi militer di ndigama, dengan selogan pengamanan projek jalan trans Papua. 

Oleh Karena itu, pada hari ini tanggal 17 Juli 2019 Manajemen Markas Pusat KOMNAS TPNPB-OPM menunjukan bukti-bukti photos pembakaran rumah dan ternak milik masayarakat yang telah ditembak Mati oleh Militer Indonesia. 

Dan Dokumen bukti photos ini merupakan fakta HUkUM, yang mana telah nyata dapat dilakukan oleh Militer dan Polisi Indonesia di Ndugama, Papua.  Dan tindakan kejahatan Militer Indonesia di Ndugama, terhadapa masyarakat pribumi ini tidak dapat ditolerir. 


Rumah-rumah yang telah di Bakar TNi di Ndugama,Papua

Berikut Laporan TPNPB-OPM Ndugama, Papua yang telah diterima Markas Pusat KOMNAS TPNPB-OPM boleh ikuti dibawah ini:
Masyarakat Pengungsi dari,
1.DISTRIK MAPNDUMA

2.DISTRIK KAGAYEM

3.DISTRIK MAM

4.DISTRIK MUGI
dan beberapa DISTRIK yang lain lagi ke Wamena, sangat tidak diperhatikan oleh Pemerintah Daerah Nduga. Keberadaan mereka atau masyarakat pengungsi membutuhkan Makanan minuman dan pakaian yang layak di pakai, namun tidak Ada perhatian oleh Pemerintah Provinsi Papua ataupun oleh Pemerintah Kabupaten, dan juga Oleh Pemerintah Pusat di Jakarta.
Dan beberapa masyarakat pengungsi yang tinggal di Wamena, Papua telah meninggal di Wamena akibat kesakitan yang tidak pernah diperhatikan oleh Pemerintah ataupun oleh Pekerja kemanusiaan di Papua dan Indonesia. Hal ini sangat memalukan dan prihatin, karena semua pihak mengabaikan tindakan kemanusiaan untuk selamatkan nyawa Manusia Nduga yang mengungsi akibat kejahatan Militer Indonesia.

Dan mengapa hal ini terjadi dan dapat dihadapi Oleh Masyarakat Ndugama Papua?

Karena perang antara Tentara Nasional Indonesia (TNI) dan Tentara Pembebasan Nasional Papua Barat,  Organisasi Papua Merdeka (TPNPB-OM), dari sejak tanggal 2 Desember 2018- 2019 masih sedang berlangsung sampai detik ini, tidak ada pemberhentian kedua bela pihak.

Dan hampir satu tahun ini masyarakat belum kembali ke kampung mereka, kondisi yang tidak memungkinkan bagi masyarakat di tempat tinggal mereka, karena beberapa distrik seperti Yigi sampe Mugi, rumah di bakar habis oleh TNI dan POLRI, sehingga kehilangan tempat tinggal, hewan, kebun, Dan barang- barang yang berharga, di musnahkan oleh Militer dan Polisi Indonesia. 

Dengan demikian maka mereka butuh diperhatikan oleh semua pihak, karena ini bukan masalah perang suku atau perang antar golongan tidak

Dari tahun 1996 di wilayah Mapnduma Kabupaten Nduga, menyandera dari tim ekspedisi lorenz 96, oleh TPNPB.OPM, menggemparkan seluruh dunia, dan membuahkan, OTSUS, yang menikmati hasilnya dari semua masyarakat dari provinsi papua!
Ini adalah rongga Manusia yang membusuk

Dan hal ini terulang lagi tahun 2018-2019 dan apa yang di pikirkan oleh pemerintah pusat Indonesia di Jakarta….? Dan Mengapa PBB bungkam dan tidak Ada tindakan kemanusiaan bagi Pengungsi Masyarakat Pribumi Ndugama?

Oleh karena itu pada hari ini, tanggal 17 Juli 2019 Markas Pusat KOMNAS TPNPB mengajak semua pihak yang peduli akan kemanusiaan segera lakukan tindakan intervensi kemanusiaan di Ndugama. 

Mengapa…??? Karena Pemerintah Indonesia melalui Militer dan Polisi sembunyikan fakat dan melakukan penipuan public melalui media-media, baik electronic dan juga media cetak, yang bertujuan untuk menutupi kejahatan terhadap kemanusiaan yang Militer dan Polisi Indonesia lakukan di Ndugama, Papua terhadap orang pribumi Nduga, Papua. 

DAN KITA BICARA BERDSARKAN BUTKI NYATA, dan hal ini adalah Fakta. Kami tidak boleh mengabaikan prinsip-Princip kemanusiaan, namun Kita harus bersolidaritas demi menghargai hak-hak asasi Manusia. 

Fakta tentang kejahatan Militer dan Polisi Indonesia di Ndugama, boleh ikuti photo-photo yang kami lampirkan dibawah ini…!!!
1. HEWAN
2. BARANG-BARANG
3. RUMAH-RUMAH
4. LAIN-LAIN
Isi rumah yang TNI/POLRI hancurkan seat Operasi Militer di Ndugama Papua (pic Kurir TPNPB-OPM)
Masih banyak bukti photo, akan kami tunjukan kepada masyarakat Internasional dan PBB, karena ini adalah kejahatan terhadap kemanusiaan yang telah dan sedang dilakukan oleh Militer dan Polisi Indonesia di Ndugama, Papua dari sejak tanggal 4 Desember 2018 hingga tanggal 17 Juli 2019 yang kami keluarkan siaran Pers ini. 

Dilaporkan langsung dari Ndugama, Papua oleh Kurir TPNPB-OPM kepada Pimpinan TPNPB-OPM di Markas Pusat. 

Dan dapat diteruskan kepada Journalists dan Para Pekerja HAM di Seluruh dunia Oleh Juru Bicara KOMNAS TPNPB-OPM Tuan Sebby Sambom. 


Publish by Admin

No comments:

Post a Comment